JEANNE DIELMAN, 23 QUAI DU COMMERCE, 1080 BRUXELLES (Chantal Akerman)

DPoster_Jeanne_Dielmanrie dagen uit het leven van een Brusselse huisvrouw die de hele tijd patatten schilt, kalflapjes maakt, het stof afneemt, naar de bakker gaat, schoenen poetst en de afwas doet, en dàt kiezen ze dan tot De Beste Film Aller Tijden? Hoe is het mogelijk!

Ja, de emoties liepen afgelopen maand weer eens hoog op toen de 1600 stemgerechtigden voor de tienjaarlijkse poll van het Britse filmtijdschrift Sight & Sound (bestaande uit regisseurs, programmatoren en filmjournalisten) ‘JEANNE DIELMAN, 23 QUAI DU COMMERCE, 1080 BRUXELLES’ van Chantal Akerman boven vorige nummers één als Hitchock en Orson Welles verkozen bleek te zijn. Hoe was dat mogelijk?

We zouden zeggen: cool it down, filmvrienden, een lijstje is maar een lijstje, en dé Beste Film Aller Tijdens kiezen is sowieso een misschien leuke maar tegelijk ook een ietwat onnozele bezigheid.

Wat wel onomstotelijk vaststaat: ‘JEANNE DIELMAN’ was en is wel degelijk absoluut baanbrekend, was en is zéér invloedrijk (de fans gaan van Gus Van Sant tot Céline Sciamma), en was en is een film die u eigenlijk gezien moét hebben.

De plot is – zoals de hele film – bedrieglijk minimalistisch: Jeanne Dielman is een Brusselse weduwe die een repetitief en routineus leven leidt: eten maken, poetsen, wassen, en

tussendoor – wanneer haar zoon naar school is – tegen betaling mannen ontvangen.
Alles wat buiten die vertrouwde routine valt, boezemt haar angst in, en probeert ze dan ook te vermijden. Tot er op de derde dag er inderdaad iets gebeurt wat niet in haar vaste dagelijkse script staat, en Jeanne op een even ongewone manier reageert…

Akerman en haar hoofdrolspeelster Delphine Seyrig (begin jaren ’70 dé ster van de betere Europese film, en dus zeer verrassend dat ze toen de rol van huisvrouw in een film van een amper 25-jarige Belgische cineaste aanvaardde) weten met minimale middelen de aandacht van de kijker vast te houden en het banale spannend te maken: yep, in een overkokende pot aardappelen blijkt evenveel filmische suspens te kunnen zitten als in een wilde achtervolging in een actiefilm, als je er maar oog voor hebt.

Elk frame is zorgvuldig gecomponeerd door Akerman, en perfect belicht en geweldig in beeld gebracht door cameravrouw Babette Mangolte.
Akerman geeft iedereen ruim de tijd om elk detail van het beeld te ontdekken: van een koffiemolen tot een flesje Jupiler en een fles Dreft, en van de blauw-groene kleurenpalet tot het keukentegelmotief, alles is hier eigenlijk pure schilderkunst op het witte doek – alsof je niet gehinderd door 250 andere met smartphones en flitsttoestellen gewapende toeristen de tijd krijgt om op je gemak ‘De Nachtwacht’ of‘De Aardappeleters’ te ontdekken.

Yep, ‘JEANNE DIELMAN’ is compléét anders dan alles wat u doorgaans in de cinema ziet, maar voor wie er open voor durft te staan, is het een film die u zal hypnotiseren, betoveren en voor altijd bijblijven.
Durf voor één keer ook uit úw vastgeroeste routine te treden, en kom deze meesterlijke, volstrekt unieke film ontdekken.

JEANNE DIELMAN, 23 QUAI DU COMMERCE, 1080 BRUXELLES
Regie: Chantal Akerman
B 1975, 200 min.

Filmhuis Mechelen vertoonde deze film op:
- MAANDAG 16 JANUARI 2023 om 19u00

Een Art & Film-vertoning i.s.m AcademiACADEMIE_logo_blauw_lange Mechelen

‘JEANNE DIELMAN’ in de pers:

‘Zelden is er in de filmgeschiedenis een film gemaakt waarin zó weinig wordt gezegd en waarin tegelijk zóveel wordt verteld. (…)
Begeef u naar de bioscoop. Stap naar de kassa. Koop een ticket. Ga zitten. Richt uw ogen op het scherm. Wees open.’ (★★★★★)
– Humo
https://www.humo.be/tv/jeanne-dielman-is-niet-even-entertainend-als-raiders-of-the-lost-ark-maar-gleed-toch-verrassend-vlot-voorbij~b099033d/

‘Hoe kan deze film zo spectaculair zijn terwijl er toch niets lijkt te gebeuren? ‘Jeanne Dielman’ is hypnotiserend en hallucinerend.’ - Eye
https://www.eyefilm.nl/nl/magazine/jeanne-dielman-hypnotiserend-leven-van-een-weduwe/192253

Een interview met Chantal Akerman en haar hoofdrolspeelster Delphine Seyrig, net na de release van ‘Jeanne Dielman':

Indiewire maakte een excellente analyse van ‘Jeanne Dielman’ als een actiefilm:

Jan Decorte blik terug op zijn rol in ‘Jeanne Dielman':

 

‘Een komische thriller van een verbijsterende perfectie. ‘Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles’ is zo’n briljante film omdat hij er extreem goed in slaagt je te laten zien wat hij wil laten zien.’ – De Filmkrant
https://filmkrant.nl/recensies/jeanne-dielman-23-quai-du-commerce-1080-bruxelles/

Een blik achter de schermen van de opnames, met een discussie tussen de jonge regisseuse en de Franse diva:

Chantal Akerman blikt terug op ‘Jeanne Dielman':

 

Nog meer weten?
Alle info en achtergrondinformatie over de film en Chantal Akerman vindt u op de site van de Fondation Chantal Akerman