28/1/2003: NUEVE REINAS

nueve-reinas1Valt er in Argentinië nog wat te lachen na de totale ineenstorting van de plaatselijke economie?

Jazeker, en het bewijs daarvan is vanavond in het Filmhuis te zien: ‘Nueve Reinas’, een bijzonder wervelende oplichterskomedie van de Argentijnse scenarist-regisseur Fabian Bielinsky.

Centraal in de film staan twee oplichters: Juan – de jonge en onervaren helft van het duo – en Marcos, de ervaren rot van het tweetal. De twee hebben hun zinnen gezet op de Nueve Reinas/Nine Queens, een unieke en peperdure postzegelcollectie die hen in één klap rijk zou kunnen maken.

‘Zou kunnen,’ want in het leven – en zeker in het leven der oplichters – is niets wat het echt lijkt…

Nueve Reinas een razendsnelle komedie, vol briljante plotwendingen en geestige dialogen: prima en slim vermaak, dat onmiskenbaar herinnert aan films als ‘The Usual Suspects’ en aan het werk van David Mamet.

NUEVE REINAS
Regie: Fabian Bielinsky
ARG 2000,114 min.

21/1/2003: VA SAVOIR

w964Jacques Rivette – samen met Jean-Luc Godard één van de laatste der Nouvelle Vague-mohicanen – heeft met ‘Va Savoir’ waarschijnlijk de meest lichtvoetige film uit zijn lange carrière afgeleverd: een sprankelende liefdeskomedie rond een Italiaans theatergezelschap dat in Parijs een stuk van Pirandello opvoert.

Camille, de steractrice van het gezelschap, ziet in Parijs haar oude vlam Pierre terug. Ondertussen scharrelt haar vriend Ugo rond met een jonge studente, die hij in een bibliotheek ontmoet heeft tijdens zijn niet aflatende zoektocht naar oude commedia dell’arte-manuscripten…

Situaties die niet alleen leiden tot hoog oplaaiende passies, maar vooral tot een goede film: ‘Va savoir’ is Rivettes elegante en grappige hommage aan oude meesters als Lubitsch, Renoir en Howard Hawks, vooral gedragen door de sterke vrouwenrollen van Marianne Basler, Jeanne Balibar en Hélène de Fougerolles.

VA SAVOIR
Regie: Jacques Rivette
F 2001, 154 min.

14/1/2003: LE FILS

8bidNa het succes dat Jean-Pierre en Luc Dardenne met La Promesse en Rosetta bij publiek en critici oogstten, gaat het dynamic duo van de Waalse cinema hardnekkig de ingeslagen weg verder: met Le Fils maakten ze alweer géén science fictionfilm, géén musical of géén tienerkomedie, maar gewoon een nieuw behoorlijk dramatisch sociaal drama.

Continue reading “14/1/2003: LE FILS” »

7/1/2003: THE MISFITS

misfits1

Kijk, dit noemen wij nou nog ’s een film om ons 25ste Filmhuisjaar mee in te gaan: ‘The Misfits’, wat ons betreft hét meesterwerk van de grote John Huston (‘The Asphalt Jungle’, ‘Beat The Devil’), met Marilyn Monroe en Clark Gable.

Het scenario draait ogenschijnlijk rond een stel cowboys die een pas gescheiden vrouw meetronen op een paardenjacht in de woestijn van Nevada, maar is in wezen een parabel over de leegte van het bestaan en

over het falen van de Amerikaanse Droom: ‘They’ve changed it all,’ merkt Clark Gable ergens op.

Monroe (‘She’s hot! She’s sexy! She’s dead!’) acteerde zichzelf met ‘The Misfits’ definitief Continue reading “7/1/2003: THE MISFITS” »

17/12/2002: DONNIE DARKO

Zomerscherm-DonnieDarko-9937-800-600Zin in een fascinerende debuutfilm?

Dan hebben wij ‘Donnie Darko’ voor u klaarstaan, de eersteling van de 26-jarige Amerikaan Richard Kelly.

Donnie Darko vertelt het verhaal van een soort schizofreen-paranoïde superheld annex freak; een aan Weltschmertz lijdende puber uit de Amerikaanse suburbs, die – alsof het voorgaande nog niet genoeg is – zijn instructies van een reuzengroot konijn krijgt.

Klinkt dit vreemd?
Wacht dan tot u de film zelf gezien hebt: Kelly mixt twee uur lang alle mogelijke genres en

Continue reading “17/12/2002: DONNIE DARKO” »

10/12/2002: LUCIA Y EL SEXO

luciayelsexocinebluray

De Bask Julio Medem is een regisseur die wij al een tijdje volgen: de trouwe Filmhuisbezoeker kent hem ongetwijfeld nog van ‘La Ardilla Roja’, ‘Tierra’ of ‘Los Amantes del Circulo Polar’.

En ook voor ‘Lucia y el Sexo’, zijn jongste prent, ruimen wij graag een plaatsje op onze affiche in.

Lucia, een jonge deerne die in de veronderstelling verkeert dat haar vriend Lorenzo

overleden is. De relatie Lucia-Lorenzo blijkt echter maar één deeltje van de puzzel te zijn, want Lorenzo was een schrijver met een onbedwingbare erotische verbeelding: naast Lucia (gespeeld door Paz Vega) is er ook nog Elena, een vrouw met wie hij ooit een Continue reading “10/12/2002: LUCIA Y EL SEXO” »

3/12/2002: 11’09″01: SEPTEMBER 11

11'09''01 - September 11 (2002)Het was niet bepaald moeilijk te voorspellen dat er ooit een film over 11 september zou komen, maar dat het niet Hollywood werd dat het kortst op de bal speelde: dat is wél verrassend te noemen.

Het Franse productiehuis Bacfilms engageerde 11 regisseurs van over de hele wereld en gaf hen carte blanche, met als enige opdracht: maak een kortfilm van 11 minuten, 9 seconden en één fotogram rond De Gebeurtenissen.

Het resultaat is een kaleidoscoop van visies over de manier waarop in de hele wereld

Continue reading “3/12/2002: 11’09″01: SEPTEMBER 11” »

26/11/2002: HABLE CON ELLA

rosarioWat krijgen we nou?
Een film van Pedro Almodovar die rond de gevoelswereld van mannen draait?

Yep, ‘Hable Con Ella’ is een Almodovar die nét dat tikje anders is dan zijn andere prenten: minder flamboyant, minder gek en nog méér sentimenteel.

Het verhaal draait deze keer rond Benigno en Marco. De ene is een jonge verpleger en de andere een wat oudere Argentijn, maar wat de twee verbindt is de situatie van hun geliefden, die allebei in coma verkeren.

HABLE CON ELLA
Regie: Pedro Almodovar
E 2002

19/11/2002: GOSFORD PARK

gosford-park-2001-08-gHet verhaal van Robert Altmans ‘Gosford Park’ situeert zich helemaal op een Brits landgoed anno 1932, waar Sir William McCordle zijn vrienden en kennissen uitgenodigd heeft voor een groot feest.

Probleem : de gastheer wordt vermoord, en zowat élke gast en élk personeelslid blijkt een goed een motief te hebben om de dader te kunnen zijn…

Op het eerste zicht is de plot van Gosford Park dus niet meer dan een – weliswaar briljant uitgewerkte – whodunnit in de Agatha Christie-traditie, maar onder die bovenlaag schetst regisseur Robert Altman een haarfijne en subtiele analyse van het Continue reading “19/11/2002: GOSFORD PARK” »

12/11/2002: I.K.U.

affiche-iku-2000-1Herinnert u zich de hoogdagen van Ciné Studio – het ‘vuil cinemake’ – in de Begijnenstraat nog?
Ha, those were the days, my friend!

Met het Porn Ar(t)ound the World-festival roepen het Filmhuis en kc nOna dat roemruchte verleden weer even tot leven.

Wat dacht u vanavond bijvoorbeeld van ‘I.K.U.’, een soort sci fi-pornoversie van Blade Runner, gemaakt door de Japans-Amerikaanse mediakunstenares Shu Lea Cheang?

I.K.U. -naar verluidt Japans voor orgasme- is een systeem dat mensen in staat stelt een orgasme te bereiken zonder de genitaliën te gebruiken.

Om dat systeem te bouwen hebben de ontwerpers echter alle mogelijke data over het orgasme van de meest uiteenlopende mensen nodig, en dus wordt er een cyborg-seksrobot naar New Tokyo uitgestuurd om die data te verzamelen…

I.K.U.
Regie: Shue Lea Cheang
J 2001, 90 min.

PREMIERE VOOR MECHELEN EN OMLIGGENDE GEMEENTEN!

TEN STRENGSTE VERBODEN ONDER DE 18 JAAR!