Art & Film: UN/SETTLED: kortfilms over ontheemding

In het baida-cphilip_zadorozniikader van het Un/settled-festival van nona presenteren we u 7 fascinerende kortfilms waarin het thema ontheemding – het gevoel van ontworteld-zijn, ontaard-zijn, ergens anders zijn dan wat men als thuis ervaart – een belangrijke rol speelt.

Op het programma:

house-ben_riversHOUSE
Een oud, donker huis met slechts fragmenten van wat ooit een levendige, huiselijke omgeving was. Een interieur in verval. Overal vlekken, behangpapier dan van de muren valt, vergeten meubelstukken. Stof alom op de grond, gebarsten ramen.
Voor de ogen van de kijker ontvouwt zich een proces van verlating, verval en vernieuwing.
2005-2007, 5 min.
Regie: Ben Rivers

uriel_orlow-yellow_limboYELLOW LIMBO
In 1967 komen 14 cargoschepen vast te zitten in het Suezkanaal wegens de uitbraak van de Zesdaagse Oorlog. Pas acht jaar later worden ze vrijgegeven.

‘Yellow Limbo’ verweeft oude foto’s met Super8 (gedraaid door de bemanning) en recent filmmateriaal.
2011, 14 min.
Regie: Uriel Orlow

cricket_island-alexis_gautierCRICKET ISLAND
Hoe definieer je een eiland?
De Franse kunstenaar Alexis Gautier geeft geen eenduidig antwoord op deze vraag.
Aan de hand van film, werktuigen en tekeningen neemt hij de kijkers mee op zijn allegorisch eiland dat drijft in de wateren rond de Oost-Indonesische eilandengroep Flores.
2017, 13 min.
Regie: Alexis Gautier

BAIDA
Baida is een video van een performance die gedurende Biënnale van Venetië in 2017 in de Adriatische Zee had moeten plaatsvinden. Het idee was om performers in open zee te laten opduiken nabij een gekapseisd schip uit Dagestan.
De performance vond nooit plaats, maar Taus Makhacheva greep het idee wel aan om aan de hand van conversaties met de vissers uit het dorpje Starij Tarek – nabij de Kaspische Zee – het motief van verloren te zijn op zee en nooit gevonden te worden, uit te werken.
2017, 15 min.
Regie: Taus Makhacheva

a_from_from_abowe-hiwa_kA VIEW FROM ABOVE
Tijdens het vraaggesprek dat nodig is om de vluchtelingenstatus te krijgen, controleert een beambte of je echt uit onveilig gebied komt. Hij vraagt naar details over de stad waar je beweert vandaan te komen en vergelijkt je antwoorden met een plattegrond.
View from Above toont een maquette van een verwoest stadscentrum en vertelt het verhaal van M, die ondervraagd wordt tijdens zijn asielprocedure.
2017, 11 min.
Regie: Hiwa K

malapascua_cchristina_stuhlbergerMALAPASCUA
Malapascua is de naam van het Filipijnse eiland waar de moeder van Christina Stuhlberger vandaan komt.
Christina groeide zelf op in de rijke en veilige omgeving van het Duitse platteland, omgeven door de cultuur van haar vader. De heimat van haar moeder bleef één groot mysterie.
Daarom trok ze naar Malapascua, dat prachtige tropische eiland in de zon aan de andere kant van de wereld (vanuit West-Europees standpunt althans).
Zes weken lang bezocht ze het eiland dat kleiner is dan het centrum van Brussel. Elke dag wandelde ze er rond: als toerist én als dochter. Dagelijks filmde ze situaties, huizen, mensen: een stille poging om een verbinding te maken met het leven daar.
2017, 26 min.
Regie: Christina Stuhlberger

schermafbeelding_2018-09-13_om_14.51.50L’ARCHIPEL DU MOI
Ariane Loze bevraagt in dit werk de veelheid van menselijke verlangens en hun tegenstellingen – tot in het absurde toe.
L’Archipel du Moi zet het discours van ‘het zijn’ in scène. Aan de hand van een waaier van verschillende personages geeft Loze vorm aan de tegenstellingen in de mens in diens zoektocht naar identiteit.
2018, 15 min.
Regie: Ariane Loze

Deze films werden in Filmhuis Mechelen vertoond op:
MAANDAG 22 OKTOBER 2018
om 20u30.

Ingeleid door Hans Martens (directeur Academie) en Fleur van Muiswinkel (artistiek coördinator beeldende kunst Nona)

Een Art & Film-vertoning i.s.m. kunstencentrum Nona en Academie Mechelen.