BEATS (Brian Welsh)

Beats

In 1994 vaardigde de Britse regering een totaal krankzinnige wet uit die alle ‘muziekevenementen gekarakteriseerd door de uitzending van herhalende beats’ illegaal verklaarde.

Dat betekende in theorie dat elke volksdansavond of elke bejaardenvereniging die een thé-dansant organiseerde opeens strafbaar was, maar natuurlijk had de politiek maar één écht doelwit met de wet: de zelf georganiseerde, anarchistische dance raves waarop duizenden jongeren massaal uit hun dak gingen (meestal met behulp van de nodige pillen en snuifsel), die door de nimmer subtiele Britse tabloids als het nieuwe Sodom en Gommorah werden afgeschilderd.

Niet dat de Britse jongeren zich lieten tegenhouden door een suffe wet van bejaarde mannen in pakken: de – nu opeens illegale – raves werden alleen maar talrijker, en de elektronische dance overspoelde de hitlijsten. En hoe meer de politie binnenviel in de kraakpanden en loodsen waar de feesten plaatsvonden, hoe populairder ze werden.

Het is in die sfeer dat het opwindende, meeslepende en bijwijlen bijzonder grappige ‘Beats’ zich afspeelt. Boezemvrienden Johnno en Spanner zijn twee opgeschoten

pubers die elk zo hun eigen puberproblemen hebben: Johnno is een goede, intelligente jongen, maar zijn moeder gaat helaas een relatie aan met de sullige wijkagent Robert, iets wat de sfeer in het gezin niet bepaald ten goede komt.

Zijn maat Spanner heeft dan weer totaal andere zorgen: Spanner bevindt zich aan de onderste onderkant van het Britse klassensysteem, en probeert zich wanhopig staande te houden naast zijn extreem gewelddadige broer Fido, de schrik van de wijk.

Hun enige uitlaatklep vinden Johnno en Spanner in de muziek: niet de gitaarmuziek van de generaties voor hen, maar de opwindende elektronische beats die door
underground-DJ’s en illegale radiostations – dit is de tijd vóór het internet – verspreid wordt.
De ultieme trip lijkt hen te kunnen gaan dansen op een rave. Alleen: die feesten zijn illegaal, en dus kom je alleen maar aan de geheime locaties als je de juiste coole connecties (en een auto) hebt.
En coole connecties (en een auto), dat is nu net wat deze twee jonge outsiders absoluut niét hebben…

‘Beats’ combineert een coming of age-film met een sociaal portret, en schetst een volstrekt onweerstaanbaar tijdsbeeld van hoe het was om jong zijn in het Schotland van de nineties.

De soundtrack is ronduit geweldig samengesteld (Ultrasonic, Leftfield, Lee ‘Scratch’ Perry, Joey Beltram, Plastikman….) en alleen al de hallucinogene scène waarin een euforische drugstrip in beeld wordt gebracht – gemaakt door Weirdcore, de artiest achter enkele legendarische Aphex Twin-video’s – is dubbel en dik de prijs van uw ingangsticket waard.
Niet te missen voor de fans van ‘Trainspotting’!

BEATS
Regie: Brian Welsh
UK 2019, 97 min.

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
DINSDAG 17 DECEMBER 2019 om 18u30
MAANDAG 23 DECEMBER 2019 om 20u45.

In de pers:
‘Een meeslepende tragikomedie en ode aan de ravecultuur in één’ (****) – De Morgen
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/beats-meeslepende-tragikomedie-en-ode-aan-de-ravecultuur-ineen~b4f58898/

‘Een verdomd aanstekelijke film’ – Het Parool
https://www.parool.nl/kunst-media/beats-is-een-verdomd-aanstekelijke-film-over-britse-ravecultuur~bae309da/

‘De schoonheid van kameraadschap, de geur van revolte, de kracht van de beat en de extase van de ontploffing: deze film vát het. PLAY LOUD!’ (***1/2) - Humo
https://www.humo.be/filmreviews/407077/beats-drijft-meer-op-jeugdig-enthousiasme-dan-op-fijnzinnige-klasse

‘A terrific little film!’ (****) – The Guardian
https://www.theguardian.com/film/2019/may/19/beats-review-90s-rave-culture-coming-of-age-drama

‘An irresistible amount of thrills, spills and jaw-aches.’ (****) – Time Out
https://www.timeout.com/london/film/beats 

‘Een aanstekelijk beeld van de Britse dance-cultuur in de jaren negentig.’ (****) – NRC
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/11/05/nog-een-keer-uit-hun-plaat-a3979209

‘A triumphant vision of a bigger, freer world than any the boys have known, against a positively blissful soundtrack for dance aficionados. Infectious.’ – Variety
https://variety.com/2019/film/reviews/beats-review-1203122457/ 

‘An infectiously enjoyable slice of knockabout nostalgia that wears its ‘Trainspotting’ heritage proudly on its rough-edged tartan sleeve.’ – The Hollywood Reporter
https://www.hollywoodreporter.com/review/beats-1182777