DEAR COMRADES! (Andrei Konchalovsky)

Dear_Comrades_poster2Wie ‘Cold War’ ook zo’n prachtige film vond (en wie vond ‘Cold War’ nu géén prachtige film?), kunnen we nu het al even magistrale en even meeslepende ‘Dear Comrades!’ van grootmeester Andrei Konchalovsky aanbevelen.

In tegenstelling tot ‘Cold War’ is ‘Dear Comrades!’ niet gefilmd vanuit het standpunt van mensen die aan het verstikkende Stalinistische systeem wilden ontsnappen, maar net vanuit het standpunt van iemand die blind in Vadertje Stalin (en Chroetsjev) gelooft: Lyuda is een vrouw van middelbare leeftijd die als trouwe en toegewijde Staliniste meevocht in de Tweede Wereldoorlog, en die nu – we schrijven begin jaren ’60 – mee in het partijbestuur van een stadje in het zuiden van de Sovjet-Unie zit.

Wanneer de arbeiders van de lokale fabriek met een staking tegen de alsmaar stijgende voedselprijzen dreigen, is het trouwe partijlid Lyuda voorstander van een keihard optreden om het verzet te onderdrukken.
Maar haar rebelse dochter heeft daar een andere mening over, en kiest de kant van de stakers.

Een fatale keuze, want wanneer de overheid het protest effectief keihard onderdrukt, vallen er vele doden. Lyuda beseft dat haar dochter mogelijk bij de talrijke slachtoffers is: die gruwelijke wetenschap is zorgt voor een eerste barst in haar tot dan toe onwrikbare communistische wereldbeeld….

Andrei Konchalovsky mag dan ondertussen 84 zijn, ‘Dear Comrades!’ is waarschijnlijk de beste film uit zijn sowieso al rijke carrière: een spannend en bij de keel grijpend verhaal dat de kijker twee uur aan zijn stoel gekluisterd houdt, en waarin een persoonlijk familieverhaal quasi moeiteloos met de Grote Geschiedenis verbonden wordt.

De film is bovendien gebaseerd op ware feiten: de onderdrukking van het protest in Novocherkassk, een bloedbad dat jarenlang in de doofpot gestopt werd door de Partij.

‘Dear Comrades!’ is niet alleen briljant geregisseerd en geacteerd, maar is ook visueel adembenemend, dankzij de magistrale (en ook al aan ‘Cold War’ herinnerende) zwart-witfotografie van Andrei Naydenov.

Ondanks de tragische ondertoon van het verhaal, slaagt Konchalovsky er overigens geregeld in wat zwarte humor en satire in zijn film te stoppen – want zijn zwarte humor en satire niet altijd al één van de weinige wapens tegen totalitaire regimes geweest?

Russische Oscar-inzending voor de Oscars.
Bekroond met de Juryprijs op het Festival van Venetië.

DEAR COMRADES! 
Regie: Andrei Konchalovsky
RUS 2020, 120 min.

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
DINSDAG 2 NOVEMBER om 18u30
MAANDAG 8 NOVEMBER
om 18u30 
DINSDAG 9 NOVEMBER om 20u30 

In de pers:

“Een spannende trip door de vergeten, in bloed gedrenkte Sovjetgeschiedenis.” (★★★★) – Focus Knack

“Een aangrijpend en waargebeurd verhaal. Kameraden, allen daarheen!” (★★★1/2) - Humo

“It’s a work of astonishing power and one you should make certain not to miss.” (★★★★★) – Eye for Film

“Konchalovsky maakt de slimme keuze om het verhaal te vertellen vanuit het perspectief van een volgzaam lid van de lokale Communistische Partij. Zo kan hij de paniek en implosie van verantwoordelijkheid bij de partijtop van binnenuit laten zien.’ – De Filmkrant
https://filmkrant.nl/recensies/dear-comrades/

“A passionate drama of fear and rage.” (★★★★★) – The Guardian

“A stunning late-career peak from writer-director Andrei Konchalovsky.” – National Review