MAANDAG 27/1/2020: MIRA

MiraVertoning:
MAANDAG 27 JANUARI om 20u30.

I.s.m. de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, naar aanleiding van hun expo ‘Porno, Pulp & Literatuur’.

Wie een filmticket koopt, krijgt een kortingvoucher voor de expo!

—-
Groot schandaal in de Vlaamse cinema’s!
In 1971 kon je dat nog veroorzaken door de wulpse Willeke Van Ammelrooy in een doorweekte jurk uit het water te laten oprijzen, zo bewees de Nederlandse cineast (en latere Oscarwinnaar) Fons Rademakers met zijn ‘Mira’.

‘Mira’ speelt zich af in De Waterhoek, een gehucht aan de Schelde. Het plaatsje waar de tijd lijkt stil te staan, dreigt opeens de moderniteit ingeslingerd te worden wanneer ‘hogerhand’ beslist dat er een brug over de rivier gebouwd moet worden.
Een deel van de conservatieve bevolking verzet zich heftig tegen die nieuwlichterij, terwijl enkele anderen er wel brood in zien.

Tussen de twee groepen in staat de vrijgevochten, sensuele en net uit Parijs teruggekeerde Mira (Willeke Van Ammelrooy), die niet op een flirt meer of minder kijkt. En misschien nóg erger voor de goegemeente: ze vrijt evengoed met boerenzonen als met ingenieurs…

EHc_naamsvierkant_hMira’ joeg destijds een ware schokgolf door het (toen nog) oerkatholieke en doorbrave Vlaanderen, en zou van de twee hoofdrolspelers (Van Ammelrooy en de jonge Jan Decleir) in één klap absolute vedetten maken: tienduizenden toeschouwers vormden lange rijen voor de cinema’s om met rooie oortjes te gaan kijken naar de stoeipartijen van de twee in het riet.

De film is gebaseerd op ‘De teleurgang van Den Waterhoek’ van Stijn Streuvels, die zelf nog aan de verfilming meewerkte, maar die nog voor de afwerking van de film overleed.

Verder verzamelde Rademakers zowat iedereen die in België of Nederland enige filmische naam en/of faam had: Hugo Claus schreef mee aan het scenario, Liesbeth List mocht de titelsong zingen, Romain Deconinck, Ann Petersen, Charel Janssens, Jenny Tanghe, Bert André en zelfs Freek de Jonge duiken op in bijrollen, en de zéér getalenteerde Jacques Tati-cameraman Eddy van der Enden schoot de beelden.

Een halve eeuw later is de thematiek van ‘Mira’ nog verbazend actueel, en blijft de film meer dan het bekijken waard. Of u de erotiek nog opwindend vindt, moet u dan weer zelf komen ontdekken.

MIRA (OF DE TELEURGANG VAN DE WATERHOEK)
Regie: Fons Rademakers
NL-B 1971, 95 min.

Vertoning:
MAANDAG 27 JANUARI om 20u30

I.s.m. de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience, naar aanleiding van hun expo ‘Porno, Pulp & Literatuur’.

Kortingtickets voor het hele avondprogramma (PRINCESS + MIRA):
– 6 euro (leden)
– 8 euro (niet-leden)
BONUS: wie een filmticket koopt, krijgt een kortingvoucher voor de expo!

In de pers:
‘Het verhaal vertoont nog steeds een trillende resonantie. De angst voor de moderniteit, het verzet tegen alles wat nieuw is, het wantrouwen jegens vreemden: ‘Mira’ toont niet alleen dat het allemaal héél diep zit ingebakken in de Vlaamse ziel, maar ook dat we onze manier van leven, als ‘t er echt op aankomt, best wel aan de moderne tijden kunnen aanpassen.
Maar goed, iets in ons zegt dat de mensen in 1971 meer gingen kijken voor de erotiek dan voor de thematiek. En toegegeven: telkens als Mira in beeld verschijnt, de ‘slonse’ in de witte nachtpon, beginnen de rietstengels op de oevers van de Schelde te trillen van opwinding.’ – Humo
https://www.humo.be/tv-en-film/393879/erotische-cultclassics-mira-fons-rademakers-1971

‘Mira’ is een hele mooie film uit het oeuvre van Fons Rademakers, met een heerlijke rol voor Willeke Van Ammelrooy in haar eerste grote film.’ (****) – Cinemagazine
https://cinemagazine.nl/mira-1971-recensie/

‘Een visueel gedenkwaardige kunststuk van oud versus nieuw – parallel verhaald door wereldse schoonheid Mira, de femme fatale van het dorp (glansrijk speelfilmdebuut Willeke van Ammelrooy).’ (****) – VPRO
https://www.vpro.nl/cinema/films/film~410218~mira~.html