ETERNITE (Tran Anh Hung)

eternite_photo-15Niet voor iedereen, maar misschien wel voor u. Als het u lukt in de juiste zone te raken, dan zal u een – we zweren het – magnifieke film te zien krijgen.’

Met die woorden vatte de recensent van Humo onlangs het prachtige ‘Eternité’ van de Frans-Vietnamese grootmeester Tran Anh Hung (‘L’odeur de la papaye verte’, ‘Cyclo’, ‘Norwegian Wood’) perfect samen.

Want inderdaad: als u wilde actie, krankzinnige plottwists, flitsende montages en knallende explosies verwacht, blijf dan vooral thuis, want dan is deze film gegarandeerd niks voor u.
Maar als u daarentegen nog eens een film wil zien die in deze hysterische Twitterende Trump-tijd (Sneller! Korter! Dommer! Brutaler!) voor subtiliteit, voor understatement en – vooral – pure schoonheid durft te gaan, ja, dàn mag u ‘Eternité’ onder geen enkel beding missen.

De film vertelt de kroniek van een bourgeoisfamilie die bijna honderd jaar en vijf generaties beslaat.

De vertelling begint rond de eeuwwisseling, wanneer de mooie Valentine zich verloofd met Jules: het begin van een gelukkig en kinderrijk huwelijk, tot de onverwachte dood van Jules Valentine een dramatische klap bezorgt. Maar hoe dramatisch ook, het leven gaat onherroepelijk door voor Valentine en haar kinderen…

En terwijl Valentine de tijd en het leven ziet verstrijken, volgen we met haar de nieuwe geboortes, de nieuwe sterfgevallen en de nieuwe huwelijken, in goede en in kwade dagen: dat elke nieuwe generatie opnieuw verliefd wordt, dat elke generatie onvermijdelijk opnieuw met pijn, verlies en de dood moet leren omgaan, dat elke nieuwe generatie opnieuw betoverd is door de eerste aanblik van een pasgeboren kind, en dat elke nieuwe generatie telkens met nieuwe moed blijft proberen niet in de fouten van de oude generatie te hervallen – en daarin blijft mislukken…

Voor deze ode aan de nooit stoppende cyclus van het leven kon Tran beroep doen op het puikje van Franse actrices (Audrey Tautou! Bérénice Bejo! Mélanie Laurent!), én op “onze” Jérémie Renier, die overigens niet het enige Belgische kantje aan ‘Eternité’ is: de film werd voor een groot deel in Brussel opgenomen.

Alles werd door meester-cameraman Mark Lee Ping Bin adembenemend mooi in beeld gebracht: letterlijk élk shot in deze film is een waar impressionistisch, perfect gecadreerd tableau, duidelijk geïnspireerd door de schilderijen van Renoir.

De film is overigens gebaseerd op ‘L’élégance des veuves’, de roman waarin Alice Ferney haar familiegeschiedenis beschreef.

ETERNITE
Regie: Tran Anh Hung
F-Vietnam 2016, 112 min.

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
DINSDAG 22 NOVEMBER 2016
om 20u30

De pers over ‘Eternité’:
‘Als het u lukt om in de juiste zone te geraken, dan zal u een – we zweren het – magnifieke film te zien krijgen.’ (***1/2) – Humo
http://www.humo.be/filmreviews/369267/eternite

‘‘Eternité’ is iets bijzonders, een film die je overspoelt met klank en beeld. Pure poëzie.’ – Filmmagie
http://www.filmmagie.be/review/éternité

‘Audrey Tautou, Bérénice Béjo et Mélanie Laurent sont lumineuses dans ‘Eternité’. Une fresque magnifique!’ – 20minutes
http://www.20minutes.fr/cinema/1918699-20160907-tran-anh-hung-donne-eternite-actrices

‘L’image est trop belle, les gens trop beaux, les costumes trop endimanchés, la lumière trop chiadée, le cadre trop parfait. Un film sensationnel!’ – La Libre Belgique
http://www.lalibre.be/culture/cinema/eternite-un-film-sensationnel-ou-inexpressif-nos-journalistes-s-opposent-57d7967935704459bc0d1ae8

Interview met Tran Anh Hung over ‘Eternité’ – RTBF
http://www.rtbf.be/culture/cinema/realisateurs/detail_l-interview-de-tr-n-anh-hung-pour-eternite?id=9405989

‘J’ai attendu ce rôle toute ma vie’ – Interview met Audrey Tautou over ‘Eternité’ – RTL
http://www.rtl.fr/actu/societe-faits-divers/audrey-tautou-dans-eternite-j-ai-attendu-ce-role-toute-ma-vie-7784798851