QUO VADIS, AIDA? (Jasmila Zbanic)

Quo_Vadis_Aida

Srebrenica, juli 1995.
De burgeroorlog in het uit elkaar gespatte ex-Joegoslavië woedt volop, en het Bosnisch-Servische leger rukt steeds verder op naar de stad.

Daar werkt Aida werkt als tolk op de Nederlandse VN-basis, maar als moslima zoekt ze – net als twintigduizend andere Bosnische moslims – een veilige plek voor haarzelf en haar familie.
Want waar ze er eerst van overtuigd was dat de troepen van de Verenigde Naties hen wel zouden beschermen tegen de moordzucht van de Servische generaal Ratko Mladic en zijn kornuiten, blijkt die hoop in realiteit vals: duizenden moslimvluchtelingen worden afgeslacht, zowat onder de ogen van de Nederlandse blauwhelmen, en in het hart van het o zo ‘beschaafde’ Europa…

De genocide van Srebrenica wordt meteen de grootste schandvlek op de Europese geschiedenis van na 1945, en legt de totale onmacht van de Verenigde Naties bloot.

Johan Heldenbergh speelt met verve Thom Karremans, de Nederlandse generaal die door samen met Mladic het glas te heffen (terwijl hij de legendarische zin ‘Don’t shoot the piano player’ uit zijn mond liet komen) hét symbool werd van de bijna sullige, knullige en tandeloze manier van optreden van de Verenigde Naties – je hoefde nochtans geen militair genie te zijn om te weten dat het géén goed idee was vrij baan verlenen aan de troepen van de bloeddorstige Servische ultranationalist Mladic tegenover duizenden door hen gehate Bosnische moslims.

Regisseuse Jasmila Zbanic (van wie we lang geleden al Gouden Beer-winnaar ‘Grbavica’ speelden) was na al die jaren nu pas mentaal klaar voor deze essentiële film over een pikzwarte bladzijde uit de geschiedenis van haar land.

Het geweld zelf houdt ze uit beeld: de banaliteit van het kwaad tonen, dààr was het haar om te doen. En daar slaagde ze op meeslepende wijze in.

‘QUO VADIS, AIDA?’ is genomineerd voor de Oscar van Beste Buitenlandse film.

QUO VADIS, AIDA?
Regie: Jasmila Zbanic
Bosnie 2020, 99 min.

Vertoningen:
DINSDAG 5 OKTOBER om 20u30
MAANDAG 18 OKTOBER om 18u30 

In de pers:

”Quo vadis, Aida?’ heeft geen kunstgrepen nodig om de kijker bij de keel te grijpen.’ (★★★★) – De Morgen
https://www.demorgen.be/tv-cultuur/quo-vadis-aida-heeft-geen-kunstgrepen-nodig-om-de-kijker-bij-de-keel-te-grijpen~b42d9f32/

‘Een beschamende brok recente Europese geschiedenis, verpakt in een zielsaangrijpend drama.’ (★★★★) – Humo
https://www.humo.be/tv/quo-vadis-aida-is-een-beschamende-brok-recente-europese-geschiedenis-verpakt-in-een-zielsaangrijpend-drama~b9f9c01a/

‘Een aangrijpende, intieme odyssee. En een essentiële film’ – Het Parool
https://www.parool.nl/kunst-media/quo-vadis-aida-is-een-essentiele-film-over-srebrenica-er-is-niets-moois-aan-iemand-zien-doodgaan~b56d1a23/

‘Een film die een verpletterende indruk maakt.’ (★★★★1/2) – Filmtotaal

‘Een niets ontziende film.’ (★★★★) – De Standaard

‘Het werkt. Het clasht. Het schuurt. Het doet pijn.’ (★★★★) – NRC

‘Brilliant and overwhelming’. (★★★★★) – The Guardian

‘Unsparing and astonishing.’ – New York Times

‘A terrifically harrowing historical film that’s impossible to forget.’ – The Hollywood Reporter