Maandag 8/10: Art & Film: FINAL PORTRAIT

The-final-portraitVertoning:
MAANDAG 8 OKTOBER om 20u30.

Voorafgegaan door de kortfilm ‘ENCONTRO’ (4′) van Hannah Van den Bulck.

Een organisatie i.s.m. Academie Mechelen.

 

—-

Ook dit seizoen presenteren we u in samenwerking met Academie Mechelen weer een unieke serie films en documentaires over kunst en kunstenaars.

En hoe beter ons nieuwe jaar Art & Film te openen dan met ‘Final Portrait’, de film die Stanley Tucci maakte over één van de grootste kunstenaars van de laatste eeuw, Alberto Giacometti.

‘Final Portrait’ is – zoals de titel al weggeeft – logo_academie_1helemaal gebaseerd op het allerlaatste meesterwerk dat Giacometti schilderde: een

portret van de Amerikaanse kunstcriticus James Lord.

Volgens Giacometti zou zijn ‘snelle schets’ van James Lord hooguit een paar uur van diens tijd in beslag nemen.’ En aangezien Lords vliegtuig de volgende dag weer naar Amerika zou vertrekken, was er eigenlijk ook niet meer tijd, maar twee weken later zat de alsmaar meer gefrustreerde Lord nog altíjd te poseren voor de knorpot Giacometti – die overigens nog stééds niet tevreden was met het resultaat, en die dus nog wat extra poseertijd eiste.

De achttien dagen die het hele proces uiteindelijk zou duren zijn door James Lord nadien voor de eeuwigheid bewaard in zijn ‘A Giacometti Portrait’, een boek dat een unieke inkijk gaf in het werkproces van de artiest.

Tucci ontwijkt de klassieke biopic-valkuil om van Giacometti een geniale heilige te maken, maar laat hem zien als een extreem getalenteerd mens, maar mét al zijn gebreken en onaangename kanten: ja, Giacometti was een briljant schilder, maar tegelijk een norsige, jaloerse en gierige nukkigaard, die niet te beroerd is om zijn collega’s een venijnige trap na te geven – Picasso vindt hij ‘een dief’, Chagall ‘een huisschilder.’

De wat naïeve, nette en van een atletenlichaam voorziene Lord wordt uitstekend neergezet door Armie Hammer (‘Call Me By Your Name’), die mooi contrasteert met zijn morsige, doorgroefde en met zijn sigaret vergroeide vriend (een fantastisch op de echte Giacometti gelijkende Geoffrey Rush).

‘Final Portrait’ wordt voorafgegaan door de kortfilm ‘ENCONTRO‘.

‘Encontro’ (4 min.) gaat over de encontroschoonheid van een toevallige, vluchtige ontmoeting tussen passagiers op een trein.

Deze performancefilm in een jaren ’40-setting is geregisseerd door de jonge Mechelse filmmaakster Hannah Van den Bulck, studente Vrije Kunsten in Brussel.

FINAL PORTRAIT
Regie: Stanley Tucci
USA 2017, 90 min.
+
ENCONTRO
Regie: Hannah Van den Bulck
B 2018, 4 min.
Vertoning:
MAANDAG 8 OKTOBER om 20u30.

Een organisatie i.s.m. Academie Mechelen.

‘Final Portrait’ in de pers:

‘Stanley Tucci verfilmde de onwaarschijnlijke vriendschap van Giacometti en James Lord met humor en finesse.’ (****) - De Filmkrant
http://www.filmkrant.nl/_titelindex_F/16126

‘Stanley Tucci’s ‘Final Portrait’ is in a class of its own.’ (****) – Arts Desk
https://www.theartsdesk.com/film/final-portrait-review-utterly-convincing-portrayal-artist-work

‘A delightful Paris chamber piece.’ (****) - The Telegraph
https://www.telegraph.co.uk/films/0/final-portrait-review-stanley-tucci-directs-geoffrey-rush-delightful/

‘Giacometti was maar gelukkig als hij ongelukkig was’ – interview in De Morgen
https://www.demorgen.be/film/the-final-portrait-giacometti-was-maar-gelukkig-als-hij-ongelukkig-was-b1e5e8b2/

‘Rush has never been better. It’s a small film built around a very big performance.’ (****) – The Daily Express
https://www.express.co.uk/entertainment/films/843275/Final-Portrait-review-Geoffrey-Rush-Armie-Hammer