Dinsdag 23/1: THE SQUARE

the-square_ps_1_jpg_sd-lowVertoning om 20u30.

—–
Met zijn vorige, ijzersterke ‘Turist’ overtuigde de Zweed Ruben Östlund de kenners (u, dus!) al van zijn grote talent, en met ‘The Square’ is nu ook de rest van de wereld overstag gegaan: Gouden Palm in Cannes, jubelende recensies alom én een felbegeerde plaats op de Filmhuisaffiche – driedubbele bingo!

‘The Square’ begint als een messcherpe satire op de elitaire kunstwereld, waarin artistieke praatjesmakers vooral graag moeilijke woorden en idiote theorieën gebruiken om te verhullen dat ze eigenlijk volstrekt niks te vertellen hebben.

Museumdirecteur Christian (Claes Bang) is één van hen: een in het juiste artistieke pak gestoken gladjanus die op persconferenties graag uitpakt met artistieke visieteksten, cityprojecten en de juiste hippe artiesten. Politici schurken zich graag tegen hem aan
(zolang de kunsttoeristen maar toestromen), en de museumsponsors zijn eveneens tevreden – een stevig met wijn overgoten receptie met de juiste hapjes overtuigt gegarandeerd de twijfelaars.

Christians inhoudsloos gezwam wordt bijna per ongeluk ontmaskerd wanneer journaliste-kunstgroupie (een fantastische Elisabeth Moss) hem vraagt wat hij nu eigenlijk bedoélt. Maar het laagje vernis brokkelt vooral af wanneer zijn smartphone gestolen wordt, en een persoonlijke wraakactie tegen de dader helemaal uit de hand dreigt te lopen. En wanneer een performancekunstenaar zich op een galadiner létterlijk als een woeste mannelijke aap gedraagt, is het hek helemaal van de dam…

En net zoals de weldenkende elite, politici en pers eerder en masse achter zijn praatjes aanholde, blijken ze zich met evenveel gemak tégen hem te kunnen keren.

‘The Square’ is een heerlijke satire op de hypocrisie van de weldenkende Westerse mens, die uiteindelijk ook maar een aap in een pak blijkt te zijn.

THE SQUARE
Regie: Ruben Östlund
Zweden 2017, 139 min.
Dinsdag 23 januari, 20u30

‘The Square’ in de pers:
‘Komische en slimme klassieker in wording’ (****) – De Morgen
 
Interview in Filmmagie:
Interview in de Filmkrant: