MARIA BY CALLAS (Tom Volf)

CallasVeertig jaar na de dood van Maria Callas pakt de Franse regisseur Tom Volf uit met een volstrekt uniek portret van deze nog altijd onovertroffen operadiva: een documentaire die gebaseerd is persoonlijke home movies, een aantal nooit eerder geziene live-opnames en raak gekozen archiefbeelden.

Ook de (door Fanny Ardant voorgelezen) tekst die u de hele film lang offscreen hoort is overigens honderd procent Callas, want die bestaat helemaal uit persoonlijke brieven en notities van de zangeres.

Kantelpunt in de film (en haar leven) is haar beruchte optreden op 2 januari 1958 in de Opera van Rome: Callas staat op het toppunt van haar roem, en mag het net verbouwde operahuis heropenen met een groots gala-optreden voor een publiek van wereldsterren, beau monde en machtigen der aarde, de Italiaanse president op kop.

Na de eerste akte geeft Callas er echter de brui aan: volgens haarzelf omdat ze te ziek is om verder te zingen, volgens kwatongen en de van de situatie smullende paparazzi omdat ze zich als een hautaine diva gedraagt.

mechelenconservatorium_h_srgbHaar reputatie van ‘briljant maar onhandelbaar’ is meteen gevestigd, en die krijgt ze nog meer opgekleefd nadat ze datzelfde jaar keihard botst met Rudolf Bing, de zeer machtige directeur van de Metropolitan in New York.

Bing laat haar na een conflict per telegram weten dat ze ontslagen is, maar Callas antwoordt meteen op het podium (met verbluffende vertolkingen van ‘Medea’), aan de kassa (overal waar ze kwam kampeerden fans om een ticket te kunnen bemachtigen) én met een vlammend interview waarin ze Bing fijntjes de mantel uitveegt.

De vete duurt tot 1965, wanneer er voor Bing niks anders opzit dan haar met hangende pootjes een nieuw contract bij de Met aan te bieden.

‘Maria by Callas’ toont ook aan hoe Maria (de vrouw van vlees en bloed) zich telkens weer tot Callas (de onaantastbare diva) moest transformeren, en onder welke gigantische druk ze stond: op elke luchthaven zorgden fans voor Beatles-achtige taferelen, lang voor er van de Beatles sprake was.
En bovendien berichtte de pers maar al te graag over haar stormachtige (maar uiteindelijk dramatische) amoureuze bestaan, zeker toen haar grote liefde, de scheepsmagnaat Aristoteles Onassis, haar liet vallen voor presidentsweduwe Jackie Kennedy.

Maar wat uiteindelijk uit haar leven (en deze film) bijblijft is natuurlijk de hemelse muziek: Volf toont Callas in actie in enkele legendarische aria’s (‘Norma’, ‘Tosca’, ‘Carmen’…).
Het zijn beelden die van ‘Maria By Callas’ een absolute must maken, zowel voor de fans als voor de mensen die haar nog niet ontdekt zouden hebben.

MARIA BY CALLAS
Regie: Tom Volf
F 2017, 110 min.

Deze film werd in Filmhuis Mechelen vertoond op:
MAANDAG 19 MAART 2018 
om 20u30
DINSDAG 20 MAART 2018 om 18u30

Een vertoning i.s.m. Conservatorium Mechelen.

De pers over ‘Maria By Callas':
‘Omdat het niet altijd over Rihanna moet gaan.’ (***1/2) – Humo
http://www.humo.be/filmreviews/387927/maria-by-callas

‘Een hele mooie documentaire, heel consequent gemaakt ook.’
– Herbeluister de recensie op Klara:
https://klara.be/callas-op-het-grote-scherm

‘Was operadiva Maria Callas een wispelturige feeks? Deze film werpt een nieuw licht op haar temperamentvolle persoonlijkheid.’ – VRT
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/14/was-operadiva-maria-callas-een-wispelturige-feeks-of-niet-/

‘Een knappe documentaire die Maria Callas toont zoals u haar nog nooit zag.’ – De Morgen
https://www.demorgen.be/film/knappe-documentaire-toont-maria-callas-zoals-u-haar-nog-nooit-zag-b1aedccd/

‘Callas was de Lady Gaga van haar tijd.’ – een interview met regisseur Tom Volf
https://www.demorgen.be/film/-maria-callas-was-de-lady-gaga-van-haar-tijd-b5593db6/