Art & Film: ‘DOCUMENTA 4′ + ‘DOCUMENTA 5′ (Jef Cornelis)

Documenta_5_Jef_Cornelis_BeuysIn samenwerking met Academie Mechelen presenteert het Filmhuis een documentair tweeluik van de Belgische filmmaker Jef Cornelis.

De films worden ingeleid door Hans Martens (directeur Academie Mechelen, die een introductie geeft over de geschiedenis van de Documenta-tentoonstellingen (1955-2017).

‘Documenta 4′ (1968) en ‘Documenta 5′ (1972) werden door Cornelis gemaakt voor de toenmalige BRT.

Beide films presenteren een uniek beeld van twee tentoonstellingen die bijzonder belangrijk waren voor de verdere ontwikkelingen in de hedendaagse kunst.
Ze tonen ons de kunstenaars en de tentoongestelde werken, laten ons kennis maken met de curatoren én met de discussies die gepaard gingen met de voorbereiding en de opening van de tentoonstellingen.

logo-academie-1Toen de Documenta 4 in 1968 van start ging, was de kunstwereld verzeild in een authoriteitscrisis en, zoals Roger Raveel het opmerkte, afgezakt tot “afgezaagde banaliteiten”.

Maar Arnold Bode, toenmalig artistiek directeur, zag in Kassel de dingen anders. Documenta 4 was in de greep van controverse en debat. De politisering van de maatschappij van het eind van de jaren zestig drukte zijn stempel op het gebeuren in Kassel – de openingstoespraken werden bijvoorbeeld verstoord door menigten met rode vlaggen die slogans scandeerden.

Daarnaast was er op de Documenta 4 ook een intern generatieconflict, en werd er een debat gevoerd over de broze relatie tussen het esthetisch oordeel en het democratisch streven naar een consensus.
Tijdens interviews met onder andere Sol Lewitt, Joseph Beuys, Harald Szeemann,
Allen Jones, Christo, Martial Raysse en Robert Rauschenberg speelden

die de vermoorde onschuld, en kozen ze de kant van het verbijsterde publiek.

Een geval van sublieme ironie, want de dingen waren helemaal niet zo nieuw en onschuldig als ze leken.

DOCUMENTA 4 
Regie: Jef Cornelis
B 1968,  53 min.
16mm overgebracht op video, zwart-wit
Nederlands, Engels, Frans en Duits gesproken, Engelse ondertitels

(Distributie en bron: argos – centrum voor kunst en media – www.argosarts.org)

Documenta_5_Jef_Cornelis_SzeemanDe Documenta 5 in 1972 had de geschiedenis in kunnen gaan als de eerste tentoonstelling die een voorbeeld was van een spektakelgebeuren.
Onder het toeziende oog van de Zwitser Harald Szeemann (foto) vond de kunst de weg terug naar het museum.

Het belangrijkste leek wel het economische, politieke en mediabelang van het hele gebeuren voor Kassel. Het was alsof de avant-garde voorgoed begraven was.

Hoewel deze film de toenmalige trends in de kunst documenteert (zoals hyperrealisme, conceptuele kunst, kitsch, enz.), is ‘Doumenta 5′ toch niet louter een verslag over een gebeurtenis: de film is evengoed een mogelijke benadering van het fenomeen ‘Documenta’ als dusdanig.

Cornelis laat het aan de toeschouwer zelf over om te oordelen.
Commentaar blijft beperkt en wordt gerelativeerd, en aangevuld met begeleidende interviews. Op die manier slaagt hij erin een invalshoek te bieden die niet vertroebeld wordt door mystificatie of mythomanie.

DOCUMENTA 5 
Regie: Jef Cornelis
B 1972, 53 min.
16mm overgebracht op video, kleur en zwart-wit
Nederlands, Engels, Frans en Duits gesproken, Engelse ondertitels

(Distributie en bron: argos – centrum voor kunst en media – www.argosarts.org)

Vooraf een introductie door Hans Martens over de geschiedenis van Documenta (1955-2017)

Deze films werden in Filmhuis Mechelen vertoond op:
MAANDAG 29 MEI 2017 om 20u30

Nog meer Documenta is te zien op de vertoning van ‘Jan Hoet: Heilig Vuur’

De toegang tot deze beide Documenta-avonden wordt u gratis aangeboden door Academie Mechelen!